‘FBCN’ används för att referera till Flashbay Electronics Huizhou Company Limited, Flashbay Electronics Shenzhen Company Limited och Tian Mu Electronics Shenzhen Company Limited: nuvarande och tidigare fabriks- och monteringsföretag för Flashbay.
Leverantör; varje företag som tillhandahåller material, delar, utrustning eller tjänster till FBCN
Leverantör
FBCN har åtagit sig att se till att arbetsförhållandena i FBCN:s leverantörskedja är säkra, att arbetarna behandlas med respekt och värdighet och att tillverkningsprocesserna är miljömässigt ansvarsfulla. FBCN:s leverantörer är skyldiga att i alla sina aktiviteter verka i full överensstämmelse med lagar, regler och förordningar i de länder där de är verksamma.
Denna uppförandekod för leverantörer går längre och bygger på internationellt erkända standarder för att främja socialt och miljömässigt ansvar. FBCN kräver att dess leverantörer i första ledet implementerar denna kod med hjälp av de ledningssystem som beskrivs nedan.
FBCN:s uppförandekod för leverantörer är utformad efter och innehåller formuleringar från Electronic Industry Code of Conduct. Erkända standarder som International Labor Organization Standards (ILO), Universal Declaration of Human Rights (UDHR), Social Accountability International (SAI) och Ethical Trading Initiative (ETI) har använts som referenser vid utarbetandet av denna kod och kan vara användbara källor till ytterligare information. En fullständig lista över referenser finns i slutet av koden.
Ledningssystemet bör innehålla följande element:
p
Leverantör; varje företag som tillhandahåller material, delar, utrustning eller tjänster till FBCN
Leverantör
FBCN har åtagit sig att se till att arbetsförhållandena i FBCN:s leverantörskedja är säkra, att arbetarna behandlas med respekt och värdighet och att tillverkningsprocesserna är miljömässigt ansvarsfulla. FBCN:s leverantörer är skyldiga att i alla sina aktiviteter verka i full överensstämmelse med lagar, regler och förordningar i de länder där de är verksamma.
Denna uppförandekod för leverantörer går längre och bygger på internationellt erkända standarder för att främja socialt och miljömässigt ansvar. FBCN kräver att dess leverantörer i första ledet implementerar denna kod med hjälp av de ledningssystem som beskrivs nedan.
FBCN:s uppförandekod för leverantörer är utformad efter och innehåller formuleringar från Electronic Industry Code of Conduct. Erkända standarder som International Labor Organization Standards (ILO), Universal Declaration of Human Rights (UDHR), Social Accountability International (SAI) och Ethical Trading Initiative (ETI) har använts som referenser vid utarbetandet av denna kod och kan vara användbara källor till ytterligare information. En fullständig lista över referenser finns i slutet av koden.
Arbete och mänskliga rättigheter
FBCN:s leverantörer måste upprätthålla arbetstagarnas mänskliga rättigheter och behandla dem med värdighet och respekt enligt världssamfundets uppfattning.Diskriminering
Leverantörer får inte diskriminera någon arbetstagare på grund av ras, hudfärg, ålder, kön, sexuell läggning, etnicitet, funktionshinder, religion, politisk tillhörighet, fackföreningsmedlemskap eller civilstånd vid anställning och anställningsförfaranden som befordran, belöningar, tillgång till utbildning, arbetsuppgifter, löner, förmåner, disciplin, uppsägning och pension. Leverantörer får inte kräva ett graviditetstest utom när så krävs enligt tillämpliga lagar eller förordningar.Hårdhänt behandling och trakasserier
Leverantörer måste vara engagerade i en arbetsplats fri från trakasserier. Leverantörer får inte hota arbetstagare med eller utsätta dem för hård eller omänsklig behandling, inklusive sexuella trakasserier, sexuella övergrepp, kroppslig bestraffning, psykiskt tvång, fysiskt tvång eller verbala övergrepp.Ofrivilligt arbete
Leverantörer får inte använda någon form av tvångs-, skuld-, kontrakts- eller fängelsearbete. Allt arbete måste vara frivilligt och arbetstagarna ska vara fria att lämna arbetsplatsen med rimlig uppsägningstid. Arbetstagare får inte behöva lämna ifrån sig någon form av statligt utfärdad legitimation, pass eller arbetstillstånd som ett villkor för anställning.Barnarbete
Leverantörer får inte använda barnarbete i något skede av tillverkningen. Arbetstagare måste vara minst minimiåldern för anställning i det landet eller åldern för att slutföra obligatorisk utbildning i det landet, beroende på vilken som är högst. Under inga omständigheter får en arbetstagare vara yngre än 16 år (utom i de fall som tillåts enligt ILO:s konvention nr 138 om minimiålder). Arbetstagare under 18 år får inte utföra arbete som kan äventyra unga människors hälsa, säkerhet eller moral, i enlighet med ILO:s konvention nr 138 om minimiålder. Denna kod förbjuder inte deltagande i legitima lärlingsprogram på arbetsplatsen som är förenliga med artikel 6 i ILO:s konvention nr 138 om minimiålder. Arbetstid Förutom i nödsituationer eller ovanliga situationer bör en arbetsvecka begränsas till 60 timmar, inklusive övertid, och arbetstagare bör ges minst en ledig dag per sjudagarsvecka. Under inga omständigheter får arbetstiden överstiga den maximala tid som anges i tillämpliga lagar. Leverantörer måste erbjuda semester, ledighet och helgdagar i enlighet med gällande lagar.Ersättning
Leverantörer måste betala löner, förmåner och övertid till arbetstagare i enlighet med gällande lagar, inklusive de som rör minimilöner, övertid, timmar och lagstadgade förmåner. Leverantörer får inte diskriminera på grund av ras, hudfärg, kön, sexuell läggning, etnicitet, religion, politisk tillhörighet eller civilstånd. Den grund på vilken arbetstagarna betalas måste tydligt förmedlas till dem i god tid.Föreningsfrihet
Leverantörer måste respektera arbetstagarnas rätt att fritt associera sig, gå med i arbetstagarorganisationer, söka representation och förhandla kollektivt, enligt vad som tillåts av och i enlighet med lokala lagar. Leverantörer får inte diskriminera med avseende på anställning baserat på fackligt medlemskap och får i synnerhet inte göra anställningen beroende av villkoret att arbetstagarna avsäger sig fackligt medlemskap eller samtycker till att inte gå med i en fackförening eller orsaka uppsägning av eller på annat sätt skada en arbetstagare på grund av fackligt medlemskap eller deltagande i fackliga aktiviteter utanför arbetstid (eller inom arbetstid om leverantören har samtyckt till sådana aktiviteter). Leverantörer måste skydda sig mot handlingar som stör inrättandet, funktionen eller administrationen av arbetstagarorganisationer i enlighet med lokala lagar.Hälsa och säkerhet
FBCN är medvetna om att det är viktigt att integrera sunda hälso- och säkerhetsrutiner i alla aspekter av verksamheten för att upprätthålla en hög arbetsmoral och producera innovativa produkter. Leverantörerna måste vara engagerade i att skapa säkra arbetsförhållanden och en hälsosam arbetsmiljö för alla sina anställda.Skyddsåtgärder
Leverantörer måste tillhandahålla lämpliga kontroller, säkra arbetsrutiner, förebyggande underhåll och skyddsåtgärder (t.ex. fysiska skydd, förreglingar och barriärer) för att minska hälso- och säkerhetsriskerna på arbetsplatsen. När faror inte kan kontrolleras på ett tillfredsställande sätt med dessa medel måste leverantörerna förse arbetstagarna med lämplig personlig skyddsutrustning. Arbetstagarna måste ha rätt att vägra acceptera osäkra arbetsförhållanden utan rädsla för repressalier tills ledningen på ett adekvat sätt har tagit itu med deras problem.Industriell hygien
Leverantörer måste identifiera, utvärdera och kontrollera arbetstagarnas exponering för farliga kemiska, biologiska och fysiska ämnen. När faror inte kan kontrolleras på ett tillfredsställande sätt med tekniska och administrativa medel måste leverantörerna tillhandahålla lämplig personlig skyddsutrustning för arbetstagarna.Förebyggande av, beredskap för och insatser vid nödsituationer
Leverantörer måste förutse, identifiera och bedöma nödsituationer och händelser och minimera deras inverkan genom att implementera nödplaner och svarsförfaranden, inklusive nödrapportering, arbetsmeddelande och evakueringsförfaranden, utbildning och övningar för arbetstagare, lämpliga första hjälpen-artiklar, lämplig branddetekterings- och släckningsutrustning, lämpliga utgångsfaciliteter och återhämtningsplaner.Arbetsrelaterade skador och sjukdomar
Leverantörerna måste upprätta rutiner och system för att hantera, spåra och rapportera arbetsskador och arbetssjukdomar, inklusive bestämmelser för att uppmuntra arbetstagarna att rapportera, klassificera och registrera fall av skador och sjukdomar, tillhandahålla nödvändig medicinsk behandling, utreda fall och genomföra korrigerande åtgärder för att eliminera orsakerna och underlätta arbetstagarnas återgång till arbetet.Fysiskt krävande arbete
Leverantörer måste identifiera, utvärdera och kontrollera arbetstagarnas exponering för fysiskt krävande arbetsuppgifter, inklusive manuell materialhantering, tunga lyft, långvarigt stående och mycket repetitiva eller kraftfulla monteringsuppgifter.Sovsalar och matsal
Leverantörer måste förse arbetarna med rena toaletter, tillgång till dricksvatten och sanitära utrymmen för matberedning och förvaring. Sovsalar för arbetare som tillhandahålls av leverantören eller en arbetsagent måste vara rena och säkra och tillhandahålla nödutgångar, tillräcklig värme och ventilation samt rimligt personligt utrymme.Kommunikation
För att främja en säker arbetsmiljö bör leverantörerna se till att arbetstagarna får lämplig information och utbildning om hälsa och säkerhet på arbetsplatsen, inklusive skriftlig information och varningar om hälsa och säkerhet på arbetstagarnas primära språk.Kommittéer för arbetstagarnas hälsa och säkerhet
Leverantörer uppmuntras att tillåta kommittéer för hälsa och säkerhet för att förbättra pågående utbildning i hälsa och säkerhet och för att uppmuntra arbetstagarna att bidra till frågor om hälsa och säkerhet på arbetsplatsen.Miljön
På FBCN är miljöhänsyn en integrerad del av våra affärsmetoder. Leverantörer måste vara engagerade i att minska miljöpåverkan från sina konstruktioner, tillverkningsprocesser och avfallsutsläpp.Sourcing av konfliktmineraler
Som en del av Flashbay’s engagemang för företagsansvar och respekt för mänskliga rättigheter, är det vårt mål att där tantal, tenn, volfram och guld används i våra produkter de upphandlas från källor som inte direkt eller indirekt finansierar eller gynnar väpnade grupper i Demokratiska republiken Kongo eller angränsande länder. Vi förväntar oss att våra leverantörer har infört liknande policyer som gör det möjligt för oss att rimligen försäkra oss om att produkter och komponenter som levereras till oss som innehåller sådana konfliktmineraler är DRC konfliktfria. Om Flashbay blir medveten om en leverantör vars leveranskedja inkluderar mineraler från en konfliktkälla, kommer vi att vidta lämpliga åtgärder för att engagera leverantören i riskreducerande åtgärder i enlighet med OECD:s Due Diligence Guidance for Responsible Supply Chains of Minerals from Conflict-Affected and High-Risk Areas.Hantering av farliga ämnen och restriktioner
Leverantörer måste följa den senaste versionen av FBCN’s Regulated Substances Specification, 069-0135, och alla tillämpliga lagar och förordningar som förbjuder eller begränsar specifika ämnen. För att säkerställa säker hantering, förflyttning, lagring, återvinning, återanvändning och bortskaffande måste leverantörerna identifiera och hantera ämnen som utgör en risk om de släpps ut i miljön och följa tillämpliga märkningslagar och bestämmelser för återvinning och bortskaffande. Leverantörerna måste publicera säkerhetsdatablad för alla farliga eller giftiga ämnen som används på arbetsplatsen och utbilda arbetstagare som kommer i kontakt med sådana ämnen på arbetsplatsen.Utsläpp av avloppsvatten och fast avfall
Avloppsvatten och fast avfall som genereras från verksamheter, industriella processer och sanitetsanläggningar måste övervakas, kontrolleras och behandlas i enlighet med tillämpliga lagar och förordningar före utsläpp eller bortskaffande.Utsläpp till luft
Luftutsläpp av flyktiga organiska kemikalier, aerosoler, frätande ämnen, partiklar, ozonnedbrytande kemikalier och biprodukter från förbränning som genereras av verksamheten måste karakteriseras, övervakas, kontrolleras och behandlas enligt kraven i tillämpliga lagar och förordningar före utsläpp.Miljötillstånd och rapportering
Leverantörer måste erhålla, underhålla och hålla aktuella alla nödvändiga miljötillstånd (t.ex. övervakning av utsläpp) och registreringar och följa drifts- och rapporteringskraven i sådana tillstånd.Förhindrande av förorening och minskning av resurser
Leverantörer måste sträva efter att minska eller eliminera alla typer av avfall, inklusive vatten och energi, genom att genomföra lämpliga bevarandeåtgärder i sina anläggningar, i sina underhålls- och produktionsprocesser och genom att återvinna, återanvända eller ersätta material.Etik
FBCN:s leverantörer måste följa de högsta normerna för etiskt uppförande i sina kontakter med anställda, leverantörer och kunder.Korruption, utpressning eller förskingring
Korruption, utpressning och förskingring i alla former är strängt förbjudet och kan leda till omedelbar uppsägning som leverantör till FBCN och rättsliga åtgärder.Offentliggörande av information
Leverantörer måste offentliggöra information om sin affärsverksamhet, struktur, finansiella situation och resultat i enlighet med tillämpliga bestämmelser och rådande branschpraxis.Inget otillbörligt gynnande
Leverantörer får inte erbjuda eller ta emot mutor eller andra medel för att erhålla otillbörliga eller otillbörliga fördelar.Rättvisa affärer, reklam och konkurrens
Leverantörer måste upprätthålla rättvisa affärsnormer i reklam, försäljning och konkurrens. Leverantörer måste erbjuda metoder för att skydda kundinformation.Visselblåsare
Leverantörer måste skapa program för att säkerställa skyddet av sekretessen för visselblåsare från leverantörer och anställda.Samhällsengagemang
Leverantörer uppmuntras att engagera sig i samhället för att främja social och ekonomisk utveckling och bidra till hållbarheten i de samhällen där de är verksamma.Skydd av immateriella rättigheter
Leverantörer måste respektera immateriella rättigheter; överföring av teknik och know-how måste ske på ett sätt som skyddar immateriella rättigheter.Ledningssystem
Flashbay leverantörer måste anta eller upprätta ett ledningssystem som är utformat för att säkerställa överensstämmelse med denna kod och tillämpliga lagar och förordningar, identifiera och minska relaterade operativa risker och underlätta kontinuerlig förbättring. ISO 14001, OHSAS 18001, Eco Management and Audit System (EMAS) kan vara användbara resurser.Ledningssystemet bör innehålla följande element:
p
Företagets åtaganden
Ett uttalande om företagets sociala och miljömässiga ansvar som bekräftar leverantörens åtagande om efterlevnad och ständiga förbättringar.Ledningens redovisningsskyldighet och ansvar
Tydligt identifierade företagsrepresentanter som ansvarar för att säkerställa implementering och periodisk granskning av statusen för leverantörens ledningssystem.Juridiska krav och kundkrav
En process för att identifiera, övervaka och förstå tillämpliga lagar och förordningar och de ytterligare krav som ställs genom denna kod.Riskbedömning och riskhantering
En process för att identifiera risker för miljö, hälsa och säkerhet och arbetsförhållanden som är förknippade med verksamheten, fastställa den relativa betydelsen av varje risk och genomföra lämpliga förfaranden och fysiska kontroller för att säkerställa efterlevnad av lagstiftningen för att kontrollera de identifierade riskerna. Riskbedömningar för hälsa och säkerhet måste omfatta lager- och förvaringsanläggningar, utrustning för anläggningsstöd, laboratorier och testområden, badrum, kök, cafeterior och arbetarbostäder.Resultatmål med genomförandeplaner och åtgärder
Skriftliga standarder, prestationsmål, mål och genomförandeplaner, inklusive en periodisk bedömning av leverantörens prestation i förhållande till dessa mål.Utbildning
Lämpliga utbildningsprogram för chefer och medarbetare.Kommunikation
En process för att kommunicera tydlig och korrekt information om leverantörens prestanda, praxis och förväntningar till sina anställda, leverantörer och kunder, och en tydlig klagomålsmekanism.Återkoppling och medverkan från medarbetarna
En fortlöpande process för att få återkoppling på processer och rutiner som rör denna kod och för att främja kontinuerlig förbättring.Revisioner och utvärderingar
Periodiska självutvärderingar för att säkerställa att leverantören och dess underleverantörer följer denna kod och med tillämpliga lagar och förordningar. Flashbay kan genomföra revisioner regelbundet på de villkor som anges i avtalet med leverantören.Processen för korrigerande åtgärder
En process för att i rätt tid korrigera eventuella brister som identifierats vid en intern eller extern revision, bedömning, inspektion, utredning eller granskning.Dokumentation och register
Skapande av dokument och register för att säkerställa efterlevnad av regler och överensstämmelse med denna kod, med lämpliga sekretessåtgärder för att skydda privatlivet.Referenser
FBCN har använt följande referenser vid utarbetandet av denna kod.- . Eco Management and Audit System
- . Elektronikbranschens uppförandekod, version 4.0 (2012)
- . Ethical Trading Initiative
- . ILO:s uppförandekod för säkerhet och hälsa
- . ILO:s internationella arbetsnormer
- . ISO 14001
- . National Fire Protection Association
- . OECD:s riktlinjer för multinationella företag
- . OHSAS 18001
- . SA 8000
- . Förenta nationernas konvention mot korruption
- . Förenta nationernas Global Compact
- . Universella deklarationen om de mänskliga rättigheterna
- . FN:s normer om transnationella företags och andra affärsföretags ansvar i fråga om mänskliga rättigheter
- . OECD:s vägledning för due diligence för ansvarsfulla leverantörskedjor av mineraler från konfliktdrabbade områden och högriskområden